Stockholm, 24 januari 2015

Azerbajdzjan fortsätter bryta vapenvilan och döda armenier vid fronten

Situationen brukar i perioder vara spänd mellan den armeniska enklaven Karabach och Azerbajdzjan men den senaste tiden har det skett en upptrappning. Numera skjuter azeriska styrkor även rakt in i Armenien, oftast mot civila mål så som närliggande bondgårdar men även skolor och förskolor.

I torsdags försökte azeriska styrkor testa de armeniska försvarspositioner varpå två armeniska soldater miste livet i attacken. Den en gång ”frusna” konflikten är i högsta grad levande och när kokpunkten.

”Även om det är vanligt med perioder av höjt spänning vid fronten så har vi definitivt sett en upptrappning under de senaste månaderna där Azerbajdzjans armé genomför flera militära operationer där civilpersoner skadas och dödats till följd av beskjutningar mot civila mål, för att inte nämna de tiotals soldater som mist livet. Det finns anledning att känna oro över Azerbajdzjan agerande”, säger Garlen Mansourian, ordförande i Armeniska riksförbundet.