Armeniska kyrkan till minnet av Armeniska folkmordets offer, Der Zor, Syrien (bilderna är från 2005)
Uppdaterad: Det som fanns kvar av kyrkan efter sprängningen. Bilden är tagen 23 september 2014.

Stockholm, 22 september 2014

IS har sprängt armeniska kyrkan i Der Zor

Enligt oberoende rapporter har Islamiska staten (IS) sprängt armeniska kyrkan i Der Zor (östra Syrien). Kyrkan byggdes 1989-90 och invigdes 1991 som ett minnesmonument och museum innehållande kvarlämningar från armeniska folkmordets offer under första världskriget. Der Zor, som även kallats ”Armeniernas Auschwitz” var slutdestinationen av tusentals deporterade armenier i dåvarande osmanska imperiet. Dessa överlevare från långa marscher dödades genom bränning i grottor eller massakrer. Kvarstoden av utmärglade och svultna armeniska kvinnor, barn och åldringar mötte döden i Der Zors öken och deras benrester täcktes över av sand och jord. Dessa öppna gravar gör att än idag hittar man resterna från folkmordets offer vittspridda i området där flera hundratusentals armenier miste sina liv. Årligen, på årsdagen av folkmordet 24 april, besökte tusentals armenier från Syrien, grannländer så väl som världen kyrkan för att högtidlighålla folkmordets offer.

Armeniska riksförbundet i Sverige fördömer denna barbariska aktion och kallar på Sverige och världen att intensifiera den finansiella isoleringen av IS samt rekryteringen och stödet till denna inhumana grupp som hotar mänskligheten och civilisationen, både i regionen och globalt.