Stockholm, 30 mars 2014

Kessab strax efter attacken
Kessab strax efter anfallet som sjösattes från inne i Turkiet

Rädda Syriens armenier

För några dagar sedan anfölls den armeniska byn Kessab i nordörstra Syrien, vid gränsen till Turkiet, av den islamistiska gruppen Islamistisk front samt den Al-Qaida-knutna gruppen Nusra. Attacken sjösattes från Turkiet varifrån de omnämnda grupperna korsade gränden in till Syrien. Inom några timmar tvingades byns armenier, uppemot 2 000 invånare som är ättlingar till överlevare från folkmordet 1915 i Turkiet, fly till den närliggande kuststaden Latakia. Ända sedan Syrien-kriget startade har tusentals Syrien-armenier tvingats fly landet undan striderna och tiotal armenier har dödats och många andra har sårats av anfallande islamistiska rebellgrupper. Kessab var en av de sista tillflyktsorterna för de Syrien-armenier. Rapporter berättar om att byns armeniska kyrka har skändats medan extremisterna plundrar armeniers hem och egendom.

Igår har de islamistiska grupperna även börjat skjuta raketer mot Lakatia dit många armenier har flytt för att söka skydd. Turkiet har anklagats för samröre då dessa islamistiska grupper, speciellt i samband med avslöjanden på youtube där turkiska ledare påstås planera militär inblandning i Syrien under falsk flagga. Turkiet förnekar samröre eller stöd till dessa grupper, men faktum är att både grupperna har uppehållit sig och tillåtits korsa gränsen i ett område där den turkiska militären påstår själv ha under hårt bevakning, speciellt efter Syrienkonfliktens start. Det vore osannolikt att så tungt beväpnade grupper kan ha opererat inne i Turkiet utan turkiskt vetskap.

Ett år innan hundraårsdagen av Armeniska folkmordet 1915 håller armenier i Mellanöstern fortfarande att attackeras och fly undan sina hem. Att detta sker med Turkiets goda minne medan omvärlden ser på gör saken ännu mer skrämmande. Armeniska riksförbundet i Sverige ansluter sig till andra protester som kräver ett omedelbart stopp för den pågående utrensningen och bortdrivningen av armenier i Syrien. Sverige och omvärlden måste agera mer resolut för att sätta stopp för Turkiets stöd till extrema islamistiska grupper som anfaller gränsområden inne i Syrien, i synnerhet de kristenbefolkade byarna och städerna.